Studija isplativosti ili izvedivosti (eng. Feasibility study) dokument je koji ujedno služi kao polazna točka za odlučivanje o početku realizacije ideje/projekta. Opisuje tržište na koje se plasiraju proizvodi i usluge kao rezultati investicije, definira resurse potrebne za ostvarenje projekta i profitabilnost projekta u odnosu na investiciju.
SADRŽAJ
Ovisno o namjeni i opsegu posla poslovni planovi, investicijske studije i studije isplativosti na različit će način i do različitog nivoa detalja obraditi sljedeće bitne elemente
NAMJENA I OPSEG DOKUMENTA
- kome je dokument namijenjen
- zašto je napisan
- izjava koja poziva čitatelja na čuvanje poslovne tajne
- bitne napomene vezane uz metodologiju izrade i opseg dokumenta
- koje vremensko razdoblje dokument obrađuje i zašto
- koji tečaj valute je primijenjen
SAŽETAK I ZAKLJUČAK
- nikad nije dulji od dvije stranice
- treba ga napisati na kraju izrade dokumenta
- treba zainteresirati čitatelja da pročita ostatak dokumenta
- čitatelj na temelju njega treba znati što je cilj pothvata, zašto je izvediv i s kojim rezultatima
PODUZETNIK
- naziv, adresa, kontakt podaci
- oblik poslovanja (npr. trgovačko društvo, obrt)
- podaci o registraciji (datum osnivanja, djelatnosti)
- porezni status (npr. je li ili nije obveznik PDV)
- ciljevi i način poslovanja
- pregled dosadašnjeg poslovanja, financijska pozicija i rezultati
- analiza prednosti i nedostataka, potencijala i rizika
- potencijal rasta s izvođenjem i bez izvođenja pothvata koji dokument opisuje
- tko su ključni ljudi za uspjeh pothvata, njihov kratak životopis
- objašnjenje zašto baš ti ljudi mogu izvesti pothvat
POTHVAT
- kako i kada je nastala ideja
- s kojim ciljem se kreće u pothvat opis pothvata
- koja su ulaganja potrebna kako bi se pothvat realizirao
- dinamika i način realizacije
PROIZVOD I USLUGE
- koji proizvodi i usluge će biti ponuđeni na tržištu kao rezultat pothvata
- koje potrebe kupaca navedeni proizvodi ili usluge zadovoljavaju
- zašto su konkurentni
TRŽIŠTE
- u koju djelatnost pothvat pripada, koje su njene specifičnosti
- politička, ekonomska, sociološka, tehnološka, ekološka i zakonodavna kretanja u okruženju koja bitno utječu na pothvat
- definicija tržišnog segmenta (geografski, demografski, industrijski)
- procjena veličine tržišta i ciljani tržišni udio
- opis konkurencije i usporedba s njom
- opis tržišta nabave i procjena rizika na njemu, utjecaj lokacije na nabavu
PRODAJA
- politika cijena
- prodajni kanali
- distribucijski kanali promocija
- utjecaj lokacije na prodaju
- količinski i financijski plan prodaje
REALIZACIJA PRODAJE I USLUGE
- opis procesa realizacije proizvoda ili usluga
- opis tehnologija i načina na koje će biti osigurane
- normativi materijala, rada, usluga, uporabe strojeva i prostora
- dokaz adekvatnosti kapaciteta za ciljani opseg poslovanja
- ostali troškovi
- dozvole i/ili uvjerenja neophodne za rad
- utjecaj lokacije na tehnološke aspekte
- utjecaj poslovanja na okoliš
LJUDI
- radna mjesta, potrebne kvalifikacije, znanja i vještine
- broj zaposlenih
- organizacijska shema – ovlaštenja i odgovornost
- proračun troškova plaća i naknada
FINANCIJE
- ulaganja u dugotrajnu imovinu
- proračun amortizacijeulaganja u obrtna sredstva
- ulaganja i izvori financiranja
- proračun kreditnih obveza
- račun dobiti i gubitka
- financijski tok
- ekonomski tok
- bilanca
- statička ocjena – likvidnost, upravljanje imovinom, upravljanje dugom, rentabilnost
- dinamička ocjena – razdoblje povrata, neto sadašnja vrijednost, relativna sadašnja vrijednost, interna stopa rentabilnosti
- prag rentabilnosti
- analiza osjetljivosti na promjene ključnih pretpostavki